Tech Life

Ilustrační obrázek

Koncept sociálního webu

23. 07. 2008 08:15    kategorie: Tech Life    autor: LZa    komentářů: 0

Když jsem během posledních dvou týdnů narazil již podruhé na zajímavý článek o tom, kam se posouvá způsob využívání internetu, nemohu si odpustit reakci.
 

První z článků - Portable Social Networks, The Building Blocks Of A Social Web - se zabývá spíše technologickým základem, na kterém může v dnešních podmínkách vyrůst něco, čemu se říká sociální web. Základem je možnost vytvoření online identity, kterou každý stanoví sám prostřednictvím odkazů s informací o vztahu obsahu na dvou různých internetových adresách. Spojíme-li všechny naše online identity v různých sociálních sítích, aplikacích ke sdílení médií nebo blozích, vznikne souhrnná informace, která definuje osobu naskrz internetem a buduje jakousi autoritu v oblastech, ve kterých ostatní lidé na internetu uznají naše znalozsti a zkušenosti. Oním technologickým základem by podle autorů článku mohla být kombinace OpenID s mikroformáty.

A tady leží podle mého názoru první kámen úrazu. Mikroformáty jakožto doplnění jazyka HTML o další sémantické informace jdou tak nějak proti proudu toho, o co byla v posledních letech snaha - tedy vyčíštění značkovacího jazyka internetu o jiné roviny informací (prezentační, závislé na platformě neb zobrazovacím zařízení apod.). Navíc není filtrování takové informace algoritmicky dost jednoduché, aby bylo možné snadno rozšiřovat funcionality od znalosti těchto informací. Snahy o prosazení tohoto trendu nejsou zcela marné, ale jejich záběr je prozatím velice malý - jde například o rozšíření Firefoxu Operator nebo sociální browser Flock. Ale vzhledem k podílům samotných browserů a současně poskytovaným funcionalitám ještě chvíli potrvá, než tyto novinky zaregistruje také někdo jiný než nadšená odborná veřejnost.

Druhým kamenem úrazu může být také malá touha lidí veřejně se projevovat, ať už pramení ze strachu o možnost zneužití osobních informací nebo čistě sobecké neochoty sdílet vlastní know-how. V druhém článku - ‘Not a Site, but a Concept’: Tapping the Power of Social Networking - je zmíněna statistika kategorií uživatelů internetu ve spojených státech, která říká, že pouze 18% uživatelů aktivně publikuje obsah na internetu. Dovolím si tvrdit, že v Čechách bude tato ochota ještě mnohem menší, jelikož nás považuji za téměř paranoidní národ.

Pokud si tedy dáme dohromady všechna data - obávám se, že na “Sociální web” je ještě příliš brzo. Možností zneužití je příliš mnoho, ať jde o komerční využívání sociálních informací držiteli databází uživatelů nebo o snadnou tvorbu falešných indentit. Z principu svobody, který na internetu vládne je to bohužel svět, kde platí zákony džungle a proto bude vždy rozdělen na chytré a ještě chytřejší, kteří toho využijí ke svému prospěchu. I proto pro mě internet zůstává stále zdrojem zajímavých informací, ale se zvěřejněním své osobnosti od čísla bot po kompletní kód DNA a vztahů se všemi jedinci, které jsem na své životní cestě potkal ještě chvíli počkám.

Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

K článku nebyl zatím přidán komentář.

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Tech life


RSS kanál Tech Life Blogu

Offlineblog

Offlineblog

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - nový pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ