AUTOR
David Procházka

Neposílej CV ani průvodní dopis. Pošli ukázku své práce

Najít dobrého javistu není úplně jednoduchá záležitost. Přesto se vydáváme do nekonečného vesmíru a odhodlaně hledáme žhavé hvězdy. Odpálili jsme to se vší parádou.

Než jsme se vydali na cestu, sestavili jsme tým

Dostatečně různorodý, však to znáte. Jenže pro nás je to asi nejklíčovější zjištění. Proč? Protože tým složený převážně z javistů dokáže vygenerovat neuvěřitelné množství skvělých nápadů. A když tomu marketing dodá formu a HR to lehce učísne, může z toho vzejít něco zajímavého (oproti standardnímu přístupu, kdy se jen recyklují již jednou napsané inzeráty).

V týmu jsme si ujasnili, koho přesně hledáme – pokročilejší javisty aktivně hledající novou příležitost.

Záběr se tím výrazně zúžil. Hezky o tom mluví LinkedIn hacker Josef Kadlec, který říká, že existují dvě skupiny lidí:

  • 20% práci aktivně vyhledává, reaguje na nabídky.
  • 80% práci nehledá, o změně by přemýšleli pouze u top personalizované nabídky.

Zaměřili jsme se tedy na pracovní portály.

Mezipřistání u Filipa Mikschika, zakladatele StartupJobs.cz

Během letošního roku jsme zaznamenali zvýšený zájem o inzeráty z portálu StartupJobs.cz (kde jsme využívali sekci svobodné firmy).

Díky proaktivnímu a vstřícnému přístupu Filipa (koukněte na rozhovor nebo jeho blog) jsme se dozvěděli další sérii užitečných informací:

  • Frčí video inzeráty (max 30 vteřin).
  • Portál umožňuje do detailu inzerátu vkládat libovolný obsah (fotky, video, buttony, apod.).
  • Hodně navštěvovanou stránkou je profil firmy.
  • Drobný hack s + v URL nezobrazí konkurenční inzeráty.

Ale to nejzásadnější sdělení bylo následující.

Ze 70 nabídek reagují na 3. Musíte je opravdu nadchnout. Filip Mikschik, Founder StartupJobs.cz

Neztratíme se, máme mapu empatie

Čím jsme před psaním inzerátu začali? Otázkou.

Co můžeme udělat pro to, abychom vybočili z řady inzerátů v kategorii Java programátor?

Musíme (chtít hluboce) pochopit našeho budoucího kolegu. Pomohla nám k tomu empatická mapa, která naší pozornost soustředila na to, co:

  1. Říká – výroky a specifická slova.
  2. Dělá – činnosti a chování.
  3. Myslí – myšlenky a přesvědčení.
  4. Cítí – emoce a pocity.

Nechtějí stravenky navíc, chtějí řešit složité úkoly. Nechtějí ztrácet čas psaním motivačních dopisů protože chtějí, aby za ně mluvila jejich práce. Občas je přepadne pocit, že nemají dostatek zvučných referencí do CV (přesto mají velkou chuť tvořit). V hlavě se tak rozjíždí zbytečné kolečko odvádějící od hlavního úkonu – reagovat na inzerát.

    Empatická mapa upravená pro HR účely. A jedna frajeřinka k tomu.  

Určujeme cíl mise

Rázem je mnohem jasnější, že musíme odstranit řadu bariér ve standardním inzerátu. Například nepodmiňovat reakci zasláním CV nebo průvodním dopisem. Výpis pracovní náplně transformovat do jednoduchého úkolu. A to vše nejlépe vměstnat do nadpisu (vybočit z řady).

    Sekce Java programátor– který z inzerátu vás při skenování zaujal?  

Jasně, nese to s sebou celou řadu drobných problémů. Rázem chybí základní údaje z CV (doptáváme se během pohovoru). Přiděláváme také práci samotným team leaderům, kteří příchozí úkol (nebo ukázky práce) zpracovávají. Ale věříme, že tím je reakce na inzerát pro řadu Java Developerů teď mnohem příjemnější.

    Paráda. Konečně firma, která chápe, že za lidi mluví jejich práce a ne CV! @etnetera https://t.co/RXDQ3r9sXT — Jiří Papánek (@jiripapanek) 30. října 2015      

+58% návštěvnosti profilu a +71% zobrazení inzerátu

Čísla jsou z portálu StartupJobs.cz za jeden měsíc. Video je umístěno pouze v relevantním přehledu nabídek (nezobrazuje se tedy např. v sekci Marketing, UX, Manager nebo Obchodník).

    Video je autoplay. Po najetí myškou se rozjede zvuk. Klikalo se na dva buttony i logo.  

  • 41.658 spuštění videa
  • video si pustilo se zvukem 7.656 návštěvníků
  • zastaveno bylo 3.243x
  • samotný banner měl 283 prokliků (182x na nabídky, 53x Java hrdinové a 48 prokliků skrz logo)
  • 2 zájemci začali aktivně sledovat nové nabídky zadáním e-mailu
  • profil Etnetery za dobu kampaně získal 2.526 zobrazení (+58% nárůst návštěvnosti)
  • 3.483 zobrazení samotného inzerátu za dobu kampaně (+71% nárůst)
  • 2 nově přijatí Java Developeři

Filip Mikschik dodává: “Je vidět, že video či kreativní inzerce umí přitáhnout zájemce na nabídku. Moc se mi líbí zpracování videa, že má příběh a je to úplně jiný a neokoukaný koncept toho, jak vytvořit náborové video.”

Důležitá je cesta a nově získané zkušenosti

Dokázali jsme tvořit díky nadšenému týmu, proaktivnímu přístupu Filipa a možnostem inzertního portálu. Ponaučili jsme se, že vytvoření videa není úplně triviální záležitost. A potvrdili jsme si, že klasickým inzerátům v odrážkách už odzvonilo. Je před námi pořádný kus cesty.

Přečti si taky