Online Mobilní akademie má i výhody. Jsou ale nutná pravidla, říká mentor Petr Urban | Etnetera

Online Mobilní akademie má i výhody. Jsou ale nutná pravidla, říká mentor Petr Urban

Mentoři z iOS fakulty Etnetera Mobile Academy se už můžou považovat za mazáky, jelikož je to letos už jejich třetí ročník. Letos ale museli řešit přesun do online prostoru, úpravu workshopů i školení komunikačních dovedností přizpůsobených na novou variantu. Jak vnímá letošní Mobilní akademii mentor Petr Urban z IOS týmu a bere druhou Android fakultu jako konkurenci? Přečtete si v rozhovoru.

Předchozí dva ročníky Akademie byly v našich kancelářích, teď jsou poprvé online. Jak to funguje a co bylo třeba udělat, aby online varianta klapla?

Jedna ze základních myšlenek Akademie už od prvního ročníku byla mimo jiné, že studentům přiblížíme technologie, proces i prostředí reálného vývoje. O to se snažíme i nadále, ale s tím rozdílem, že se vše posouvá do online prostoru. V IT ale máme velkou výhodu, že jsme zvyklí se často přizpůsobovat tomu, jak se vyvíjí technologie i trendy. I tak nebyl přechod do online nic snadného. Po prvních workshopech ale můžeme říct, že jsme to zvládli. Pomohla nám i lektorka Hana (z webu komunikacnidovednosti.cz), která nás na tuto variantu řádně komunikačně připravila. Nicméně je tady důležité sledování neverbální komunikace studentů, vycítit, kdy je potřeba dát pauzu a taky zvládat odbavovat otázky v chatu a další.

Co vidíš jako výhodu toho, že je Akademie online? Určitě to má i spoustu pozitiv.

Výhod určitě pár je. Velké usnadnění vidím v jednodušším záznamu jednotlivých workshopů. Není problém zachytit obrazovku s prezentací a zároveň i reakce studentů. To v offline variantě možné nebylo. Dnes když řešíme konkrétní problém se studentem, tak si můžeme nasdílet jeho obrazovku a v záznamu jde vidět řešení a nemusíme stejný problém vysvětlovat několikrát. Dnešní software pro videokonference má obrovské možnosti a my se snažíme je využívat na maximum, abychom dlouhý osmihodinový workshop udělali současně co nejvíce přínosný, interaktivní a pokud možno i zábavný. Využíváme například breakout rooms, různé formy anket a možnost reagovat přes software.

Museli jste určit i nějaká základní pravidla pro plynulý průběh workshopu?

Ty jsou nezbytnou součástí každé videokonference. Je to třeba zapnutá kamera, hlášení se namísto vykřikování a ztlumené mikrofony, když zrovna nemluvíme. To je naprostý základ, od kterého se ale hezky odráží. Doporučuju zavést pravidlo Zapnutá kamera + komentář namísto zprávy do chatu. Je to osvěžující a ten, kdo mluví, dokáže lépe přizpůsobit rychlost a směr, kterým se v tématu pohybuje.

Čeho ses nejvíc u letošního ročníku obával a potvrdily se tyto obavy?

Největší obava byla ohledně technologií, interakcí studentů v dlouhém workshopu a to, jestli přes kameru nebudeme lidi nudit. Další věc je i stabilita internetu. Opravdu nechceš, aby ti uprostřed prezentace vypadlo spojení a několik minut na tebe čekali. Udělali jsme ale pro to všechno a dokonce jsem si domů zavolal technika, aby zkontroloval, jestli je všechno v pořádku. Nechal jsem si i zvýšit tarif a vyštrachal ethernetový kabel. Ostatní mentoři to udělali podobně. Někteří ale raději dojíždí v sobotu do kanceláří.

Z čeho mám ale pořád obavy je to, že offline varianta nabízela možnost zajít se studenty na kafe nebo na pivo, odreagovat se a promluvit si o jiných tématech. Proto vymýšlíme seznamovací hry online a tak. S tímhle se musíme naučit pracovat i do budoucna nejen na úrovni akademie - počítat s tím, že se budeme více potkávat online a méně osobně. Lidský přístup a sdílení podobných hodnot s lidmi v týmu ale vždycky bude v Etneteře na první místě. To se v onlinu nevytratí.

Mentorem je Petr od začátku Mobilní akademie. Letos ale poprvé učí online.
Petr je mentorem iOS fakulty od začátku Mobilní akademie. Letos poprvé učí online.

Co se podle tebe letos daří?

Ohromně si vážím nadšení do Akademie a nasazení do příprav i samotné exekuce téměř celého iOS týmu. Hlavní cíl pro studenty je získat zkušenosti a dostat se na startovní čáru iOS vývojáře. Pro nás Etneteráky těch cílů máme víc - najít si k sobě budoucí šikovné parťáky, posunout se z komfortní bubliny, naučit se předávat know-how… Osobně vnímám pro tento ročník jako nejhodnotnější to, že máme v týmu takový virtuální teambuilding a děláme společně to, co nás baví. Hodně z nás mělo možnost vidět akademii ze strany studenta a oto silnějšího ducha v této stmelovací akci vidím.

Jak vlastně vnímáš přidání Android fakulty? Bereš ji jako „konkurenci" nebo jsi za ni rád?

Já jsem nadšenej! Kluci se do toho vrhli po hlavě a dělají to na 150 procent. Měl jsem možnost se na chvíli podívat na část jejich výuky a nejen, že jsem ji neměl co vytknout, ale hned jsem si vzal několik poznatků, které bych rád aplikoval i v naší iOS části. Je fajn, že jsme mohli předat svoje zkušenosti z iOS akademii Androiďákům, ale super je na tom to, že oni do toho vždycky přidají něco nového. Když jsme dali hlavy dohromady, tak jsme třeba posunuli naši „semestrální práci” na novou úroveň.

Vzpomínáš si na nějaký fuck-up, který jsi musel při workshopu řešit?

Zrovna jsem se byl podívat na Android workshopu a začaly chodit zprávy do Slacku typu: „Když Míra vypadne úplně, kdo by si vzal DiffableDataSource?” To jsem lehce znervózněl a myslím, že kluci, co měli přednášku, měli nahnáno ještě o trochu víc. Každý z mentorů má totiž připravené své téma a kdyby museli přebrat téma někoho jiného, tak by to mohlo být nepříjemné odpovídat na otázky studentů k něčemu, co zrovna nemá člověk nastudované, i když k tomu máme podrobné poznámky. Naštěstí se nám Míra za chvíli vrátil a prezentaci zvládnul s grácií.

Rozjedeme váš nový projekt společně?

Zanechte nám svůj kontakt a my se vám rádi ozveme.