V Etnetera Core se zaměřujeme na to, abychom našim zákazníkům pomohli zvýšit svou viditelnost v nástrojích umělé inteligence, a to skrze měření výkonu, identifikaci problémů a navrhování a realizace nápravných kroků.
V dnešní době, kdy generativní AI zásadně mění způsob, jakým zákazníci vyhledávají informace a činí rozhodnutí online, je viditelnost vaší značky a produktů v nástrojích AI naprosto klíčová. Vaši zákazníci se totiž stále častěji obracejí na AI, kde například Google AI Overviews dokáže přímo na stránce výsledků poskytnout uživatelům shrnující odpověď, což často eliminuje potřebu klikat na externí web. Proto je nezbytné AI proměnit v nejlepšího advokáta vaší značky.
Nástroje jako Google AI Overviews (AIO), které byly spuštěny v ČR a SK již v květnu, zásadně mění dynamiku online viditelnosti. Podle analýz Ahrefs přítomnost AI Overview snižuje proklikovost prvního organického výsledku až o 34,5 %. Uživatelé často dostanou odpověď rovnou a dál už neklikají, což pro web znamená méně návštěvníků, méně interakcí a potenciálně méně konverzí. Až 43 % odkazů vede zpět na Google, což dále podtrhuje, jak moc si Google drží uživatele ve svém ekosystému. Tam, kde na webu nabízíte stabilní informace (rady, recept, jak podnikat, jak účtovat, jak začít se SEO atp.) lze očekávat propad návštěvnosti z Google o 70-90 %.
AI se stává klíčovým rádcem vašich zákazníků. Potřebujete tedy vědět:
To jsou klíčové otázky, které přímo ovlivňují rozhodování zákazníků. Trend je jasný: traffic z AI rychle roste. Adobe Analytics hlásí, že od září 2024 se návštěvnost z generativních AI nástrojů zdvojnásobuje každé dva měsíce v odvětvích jako retail, cestování a bankovnictví. Doba kliků je minulostí, dnes dominují zobrazení. Je nutné se přizpůsobit této nové realitě.
Z výše uvedeného je patrné, že pokud vaše značka „není vidět“ ve světě AI, riskujete ztrátu kontaktu se značnou částí publika. Uživatel se možná vůbec nedostane na váš web, pokud mu AI doporučí konkurenční řešení či poskytne vyčerpávající odpověď bez potřeby kliku. Stejně tak se může stát, že AI asistent o vaší značce sice mluví, ale tónem či informacemi, které neodpovídají vaší komunikační strategii. Zákazník věří, že mu AI poradí objektivně, proto je potřeba zajistit, aby v těchto radách figurovala vaše značka v pozitivním kontextu a nikoli pouze značka konkurence.
Abychom získali co nejpřesnější obraz o viditelnosti vaší značky v prostředí AI, využíváme v Etnetera Core specializované nástroje. Jedním z nich je americká platforma Profound (tryprofound.com), jeden z nejlépe financovaných startupů v oblasti AI marketing analytics. Tento nástroj nám umožňuje hloubkově analyzovat dotazy uživatelů AI enginů a vyhodnotit, jak si v odpovědích vede vaše značka v porovnání s ostatními. Díky tomu přesně víme, jak AI odpovídače (jako ChatGPT či Perplexity) popisují vaše produkty, jaké zdroje citují, jaký je sentiment odpovědí, a dokonce i jak AI boti procházejí váš web.
Mezi klíčové funkce platformy Profound a metriky, které z ní získáváme patří například:
Na základě dat zjistíme, kde vaše značka ztrácí a kde se skrývají příležitosti. Možná vám chybí obsah na často pokládané otázky, nebo nejste přítomni na autoritativních webech. Z těchto zjištění vychází konkrétní doporučení, ať už jde o úpravy obsahu, technické SEO nebo digitální PR. Celý proces je iterativní: změříme viditelnost vaší značky, implementujeme změny, znovu měříme viditelnost a sledujeme, o kolik jste se posunuli. Early adopteři nástroje Profound uvádějí nárůst AI Share of Voice o 25–40 % už během prvních 60 dnů. Takový přístup vám umožní držet krok s rychlým vývojem AI prostředí.
V Etnetera Core měříme vaši aktuální pozici, navrhujeme akční kroky a pravidelně je ověřujeme. Optimalizace pro AI odpovídače je klíčová a její důležitost pro vaši značku v budoucnosti jen poroste.
Neztrácejte viditelnost v éře umělé inteligence. Kontaktujte nás a posuňme vaši značku mezi lídry nové digitální éry.