V legendárních Postřižinách popisuje Bohumil Hrabal dobu, ve které se věci zkracovaly. Tahle proměna světa je v knize i stejnojmenném filmu zachycená s hořkosladkou, komediálně laděnou nostalgií. Zkracování v lecčem pomáhalo, ale zároveň s sebou neslo i konec starých časů.
Doba se dnes stále zrychluje a s tím se zároveň zkracují i jednotlivé procesy. Navíc se ale i spojují. A nikde to není vidět více než v mobilním světě a IT. Samotný mobilní telefon nahradil desítky předmětů, které dříve byly běžnou součástí života.
Toto jsou běžné předměty na pracovním stole tako kolem roku 2005.
A pak se postupně všechny přesunuly do téhle jediné placičky.
To samé se na desktopu děje s aplikacemi. Původně desítky specializovaných aplikací se soustřeďují do jedné. A děje se to dále a dále. Množina use cases, které se nevyplatí řešit online aplikací se stále zmenšuje.
Uživatelé zkrátka chtějí mít spíše méně aplikací než více. Ostatně výzkumy říkají, že běžný uživatel má na telefonu cca 80 - 100 aplikací. Ale denně používá méně než 10 % z nich. Alespoň měsíčně pak cca 30 % z nich. Dvě třetiny si nainstaloval a prakticky o nich neví.
A toto stojí za trendem super aplikací, které si stále více razí cestu na displeje telefonů nejen v Asii, ale i v našem regionu. Jedna aplikace, která kvalitně pracuje s daty uživatele je schopná díky personalizaci řešit desítky různých use cases.
Pro uživatele to znamená zjednodušení - jedna ikona, jeden účet a jedno ovládání na které si zvykne. Pro provozovatele možnost si uživatele daleko více zavázat, perfektně analyzovat jeho potřeby a tím cílit komunikaci, nabídky, pricing atd. Ale pochopitelně to znamená i vyšší složitost pro celý vývoj. Vyvinout a provozovat specializovanou aplikaci je relativně snadné. Provozovat aplikaci agregující desítky funkcionalit je komplexní problém. Od perfektního UX, přes data analytiku po samotný vývoj a release management.
Ale jsou to náklady, které se vyplatí. Už jen tím, že neudržujete hejno malých apek od různých dodavatelů v různém životním cyklu. A nebo protože dokážete pod svůj brand dostat funkcionality třetich stran a tím zvýšit svůj dosah a pokrytí zákaznických potřeb.
Pro nás, jakožto dodavatele digitálních superschopností, je to pak super výzva, která nás baví. Ať už stavíme na zelené louce nebo refaktorujeme existující ekosystém aplikací.