Na podzim 2. října se potkáme na dalším setkání Etnology. A budeme se bavit o tom, jak a proč budovat aplikace, které nejsou jen jednoúčelové, ale fungují jako platforma pro přístup k širšímu ekosystému funkcí.
Na toto téma vedeme diskuse s klienty, a současně já sám uvažuji o tom, jaký je přínos pro mne jako pro uživatele.
Když se zeptáte AI, zjistíte, že nejčastěji uváděným příkladem je čínský WeChat nebo indonéský Grab. Tedy aplikace, přes které s jedním účtem řešíte skoro všechno. V Evropě nic podobného nemáme, ale trochu se blíží Revolut nebo Bolt. Ale jen trochu.
Je příklad WeChatu opakovatelný? A chceme to? Je dobré poznamenat, že WeChat je silně podporován čínskou vládou, které pochopitelně model jedné aplikace vyhovuje. Pěkně lícuje s modelem jedné (super)strany. Uživatelé tak jednoduše odevzdají svoje data vládě a ta se nemusí obtěžovat složitějším sběrem dat ze síťové komunikace nebo z logů od mnoha poskytovatelů.
Mimochodem, o superaplikaci plně inspirovanou WeChatem se snaží nyní Rusko, které chce zakázat messengery a nahradit je supeaplikací MAX. Ale je to Rusko, takže uvidíme, jak to skutečně dopadne.
Mimochodem na Google Play aplikace MAX uvádí, že nesdílí data se třetími stranami. Což je vtipné, ale vlastně pravdivé. Současné Rusko má - podobně jako Čína - skutečně jen jednu stranu.
Superaplikace tedy i přes svoji uživatelskou přívětivost mohou být pro uživatele velmi nebezpečné. Může se zamknout v systému, který jeho data systematicky zneužívá. Ať už „jen“ k vysávání peněženky, nebo dystopické totalitní kontrole.
Naopak existují superaplikace, které soukromí zlepšují. Příkladem je platforma a aplikace na domácí automatizaci HomeAssistant. Ta dokáže nahradit desítky aplikací na různé žárovky, robotické vysavače, varné konvice, vypínače, zalévání atd. Místo aby každý z rodiny měl na telefonu deset aplikací, typicky se sdíleným heslem, je možné snadno udělat jednu aplikaci s bezpečným přístupem. A omezit na minimum sběr dat o tom, kdy mi doma svítí žárovky, nebo jak si topím. Jenom tahle funkce mi umožnila neinstalovat asi pět aplikací.
V diskusi o superaplikacích hraje klíčovou roli téma ochrany dat a vytvoření důvěry zákazníků. Jsou tedy velmi vhodné pro aktéry, kteří naši důvěru z principu již mají. Jedná se například o známé značky, lokální lovebrandy, banky, teoreticky i státní instituce. Pouze tak mohou nabízet platformy, kterým uživatel důvěřuje, a jeho důvěru nezklamat.