AUTOR
Kristýna Pilná

Opravdu to zvedat?

Před časem jsme psali o etiketě telefonování. Co když ale volá někdo, s kým opravdu nechcete mluvit? Nevyžádané hovory (průzkumy, výhry "zadarmo", neodolatelné investiční nabídky) otravují život spoustě z nás.
Pro telefony s Androidem jste si mohli pořídit aplikaci, která vám tato nežádoucí čísla odhalila, ale jablíčkáři měli smůlu. Až nedávno se vrátka otevřela a náš kolega, Jan Čislinský, napsal aplikaci, která se stala nejstahovanější placenou věcí na českém AppStore

Vybavuješ si chvíli, kdy tvůj pohár trpělivosti přetekl?

Ten pohár přetékal delší dobu, na konkrétní okamžik si nevzpomenu.Než jsme se pustili do psaní aplikace, dlouho jsem používal Truecaller, který fungoval na jiném principu a obsahoval strašně málo čísel. Vždy, když mě někdo obtěžoval a měl jsem štěstí, že volajícího Truecaller označil, měl jsem z toho obrovskou radost.

S kým jsi aplikaci vyvíjel?

Z pohledu programování jsem ji vyvinul sám, ale s nápadem za mnou přišel kamarád Igor Kulman. Bez něj by určitě nevznikla.

 

    Aplikace „Zvednout to?“ označí otravná čísla nejen v okamžiku volaní, ale také v historii hovorů.  

Testovali jste svůj nápad nějakým výzkumem v terénu, nebo jste nepochybovali o tom, že bude mít úspěch?

Vzhledem k tomu, že aplikace řeší problém, který mám já, Igor a všechny osoby, co mají telefonní číslo zveřejněné na internetu, jsme moc neváhali. Jen jsme udělali analýzu pracnosti, abychom věděli do čeho jdeme.

Testovali jsme až funkční prototyp, hlavně kvůli vyladění UX. Díky tomu jsme dost vylepšili on-boarding process. Původně měl průvodce nastavením pouze jednu obrazovku. Během uživatelského testování jsme zjistili, že uživatelé nechápou, proč mají něco nastavovat. Byli zmatení, když obrazovka po úspěšném nastavení sama zmizela.

Nyní má on-boarding obrazovky tři. První, která uvede uživatele do obrazu, druhá ho provede nastavením a třetí informuje, že už je vše hotové a funkční.

Podobně jsme vyvinuli v roce 2015 aplikaci Vivio, která blokuje reklamu v mobilním Safari, k vyřešení našeho problému. Nyní má aplikace  jiného vlastníka, ale stále je dostupná na App Store.

obr

Kolik času jste vývojem aplikace strávili?

Zhruba 80 hodin. Snažili jsme se udělat vše co nejrychleji. Neměli jsme představu o tom, co všechno uživatelé budou chtít, takže jsme nedělali nic zbytečně. Vydali jsme jednoduchou první verzi a hned nám uživatelé začali psát, co by do aplikace chtěli přidat. Ze zajímavých podnětů se nejčastěji opakují následující:

  1. blokování čísel (připravujeme do verze 1.3 na konec února),
  2. zpřesnění popisků u čísel (připravujeme),
  3. správa nahlášených čísel (dostupné ve verzi 1.1),
  4. možnost nahlásit pozitivní číslo – tedy zavést hodnocení u čísla (připravujeme do verze 1.2 na konec ledna).

Z podobných podnětů plánujeme další rozvoj.

Funkčnost aplikace velice ovlivňuje obsah databáze, jak často ji aktualizujete?

S každou aktualizací aplikace přinášíme nová čísla, řádově to jsou stovky čísel měsíčně. Získáváme je primárně od uživatelů, kteří je hlásí přímo v aplikaci. Není to ale tak, že když někdo nahlásí číslo, dostane se ihned do databáze ke všem lidem. Každé číslo, které se dostane do databáze, musí nahlásit více lidí a následně je ještě ověřeno ve veřejně dostupných databázích čísel.

Co bylo vaší největší motivací? Zlepšit život lidem, zajistit si krátkodobě pasivní příjem, vyzkoušet něco nového?

Motivací byla naše potřeba ukončit pravidelné trápení s finančními nabídkami, výzkumy, či telemarketingem. Jak se ukázalo, nejsme v tom sami, aplikaci si stáhlo už přes 6 000 uživatelů.

jan_twitter

Kde jsi hledal chuť po celém dni v práci programovat i ve volném čase?

Mně programování baví, najít chuť není takový problém. Největší touhu programovat mám však o víkendu, když manželka rozděluje domácí práce.  To volím taktiku “rád bych ti pomohl, ale musím pracovat... hóóódně pracovat” :-)

Jak probíhala cenotvorba? Byla to na první pohled “dolarová aplikace” v kombinaci s baťovskou cenou, nebo jste zvažovali i jiné možnosti?

Igor v tom měl jasno od začátku – musí to být 0,99 €. Já pořád vymýšlel, jaká by měla být naše cílovka, jak velký je trh a tedy potenciální dosah. Nakonec jsem usoudil, že můj výzkum je ze čtyř pětin postavený na neověřených datech a přiklonil se k té nejnižší částce.

Jste spokojení s tím, jak se aplikaci daří?

Ano, každý den nabíráme nové uživatele a na App Store máme přes devadesát pětihvězdičkových hodnocení. Někteří lidé nám píšou přímo děkovné e-maily, že přesně takovouhle aplikaci potřebovali.

Plánujete i verzi pro Android?

To bychom nosili dříví do lesa. Pro Android takových aplikací existuje mnoho, protože to systém Android umožňuje již několik let. Na iOS to dlouhá léta nešlo. Až s příchodem iOS 10 nám to Apple umožnil.

Stáhněte si aplikaci na AppStore!

Česká verze Zvednout to?

Slovenská verze Zdvihnúť to?

Přečti si taky