AUTOR
Jan Nuc

Český Goodwill není o tvrdých číslech, ale o příbězích, říká Martin Palička o roli porotce

Už ve čtvrtek 21. října v podvečer budou všichni nominanti na cenu Firmový oscar od Českého Goodwillu vědět, jestli získali pomyslný kov za odpovědné podnikání. Náš CEO Martin Palička se navíc jako člen poroty na výběru podílel a mě zajímalo, jak roli porotce vnímá nebo podle jakého vnitřního klíče se rozhoduje, kdo by měl ocenění získat.

Proč je podle tebe potřeba podporovat Český Goodwill (ČG)? Jaký to má smysl?

Partneři Českého Goodwilllu jsme již několik let a myslím si, že pokud se má něco podporovat, tak to má smysl dělat dlouhodobě. Líbí se mi myšlenka oceňovat české podnikatele, kteří mají do společnosti nějaký přesah. Snažíme se tak fungovat i my. Osobně Český Goodwill beru jako ocenění firem, které nemusí být často mediálně vidět a přitom mají za sebou inspirativní podnikatelské příběhy.

Ty jako porotce jsi v ČG poněkolikáté. Jak tahle role funguje?

Je to poměrně ustálená role. Každý porotce dostane seznam firem s odkazy na medailonky a má čtrnáct dní na to, aby si profily prošel a navrhl první tři místa v každé kategorii. Následně se sejde celá porota a proběhne intenzivní debata mezi všemi porotci, kde si doplňujeme chybějící informace a vznikne konečné pořadí podle bodů od jednotlivých porotců.

Co ty bereš při rozhodování v potaz? Máš nějaké priority, podle kterých hodnotíš?

Nemám to úplně mechanicky, že bych si odškrtával seznam. Já se vždycky dívám na přesah firmy. Jestli ten podnikatel/firma dělá pro své okolí i něco mimo to své podnikání. Dívám se na přesahy společenské a ekologické. Důležitá je samozřejmě také unikátnost jejich produktů nebo služeb. Není to tedy o tvrdých datech, ale především o jednotlivých příbězích. Pokud člověk cítí, že konkrétní podnikání má dopad i na společnost okolo, tak je to velké pozitivum. Rozhodování není jednoduché, ale porota se na TOP 5 firmách většinou shodne.

Předávání cen Český Goodwill za rok 2020

Jak se stát porotcem a kdo je v porotě teď?

Jsou to ambasadoři Českého Goodwillu. Momentálně je v porotě sedm členů.

Vím, že nemůžeš prozradit výsledky, ale jak bys zhodnotil letošní ročník?

Opět se tam objevují velmi zajímavé firmy. V některých kategoriích to bylo velmi těsné, v jiných jsou zase ty příběhy jasnější a některé firmy zřetelně vyčnívají. Je to ale těžké hodnotit mezi ročníky, protože každý rok zaujme několik firem a každý ročník je trochu jiný.

A vidíš nějaký trend ve vývoji Českého Goodwillu?

Mám pocit, že Český Goodwill postupně narůstá a získává určitou kredibilitu. Nominovaní si toho opravdu váží. Hlasování odborné poroty je jen jednou částí, druhou je hlasování široké veřejnosti a toto ocenění je možná ještě prestižnější.

Převažovaly letos v ČG nějaké typy firem? Má navrch třeba nějaké konkrétní odvětví, nebo je to vyvážené? 

Nemám ten pocit, že by nějaké typy firem převažovaly. Líbí se mi, že tam je hodně i malých firem a živnostníků. To je super. Na jednotlivých příbězích je vidět, že tu práci dělají s opravdovým zápalem a láskou. Často navazují na dlouholetou rodinnou tradici.

Utkvěla ti za ta léta v paměti nějaká firma, kterou si stále pamatuješ?

Vloni nebo předloni uspěl projekt Fandi mámám, tedy pomoc matkám samoživitelkám. Tehdy jsem si to téma více uvědomil. Pak přišla pandemie a já si řekl, že ty ženy mohly přijít o práci a jsou na všechno samy… Podobných projektů z oblasti sociální péče je více a těmto lidem za to, co dělají, patří velké uznání. Obecně, dobro se nedá srovnávat. Je neskutečné, co občas lidi dokážou. Hezké jsou i příběhy lokálních firem, které podporují aktivity v mikroregionu. Líbí se mi ale firmy a podnikatelé, kteří jsou úspěšní a snaží se svůj úspěch společnosti vracet. 

 

Přečti si taky