Automobilový průmysl je dlouhodobě významným tahounem české ekonomiky. A proto máme hodně velkou radost, že řešení z dílny Etnetery pomáhají právě tomuto segmentu, který to v dnešní době nemá jednoduché. Jedním z hlavních důvodů je prostý fakt, že IT a software development v automotive segmentu je prostě zajímavý a baví nás. A je tam obrovská výzva s možností ovlivnění milionů uživatelů.
I když pomineme problematiku čínské konkurence nebo regulace emisí, stojí automotive před obrovskými změnami a digitalizace je v tomto odvětví velmi specifická.
První výzvou je samotné UX a přenos funkcí mezi aplikacemi, telefonem a autem. S tím souvisí zejména posun ve vnímání auta, které je (zejména u mladší generace) více vnímáno jako výrobek spotřební elektroniky než jako strojírenský výrobek. Proto masivně prozkoumáváme standardy, které právě problematiku aplikací a uživatelského rozhraní řeší.
Druhou výzvou je revoluce spojená s digitalizací jízdy – různé stupně autonomie, asistenti nebo navigace. Objem dat, které senzory auta zpracovávají, roste geometrickou řadou. Jejich zpracování však z pochopitelných důvodů nelze přesunout do cloudu, což představuje velkou technologickou výzvu.
Samostatnou kapitolou, kterou budou muset automobilky uchopit ještě výrazněji, je bezpečnost. Ne ta fyzická, ale kybernetická. Jsem zvědav, kdy se v testech NCAP kromě crashtestů objeví i testy penetrační, případně testy orientované na soukromí uživatelů. Je pěkné, že některá auta mají airbag, ale k čemu to je, když je auto plné bezpečnostních děr a je možné, že vám někdo na dálku vypne brzdy. Nebo vás auto odposlouchává a někdo data – prohnaná AI – následně zneužije.
Ostatně využití AI je další revoluce. Mimo autonomního řízení mohou přinést změnu způsobu jak s autem interagujeme.
A když odhlédneme od koncového produktu, vidíme obrovský potenciál v digitalizaci různých částí výroby, kontroly kvality, servisu ale i propagace a prodeje vozů.
Automobilky se současně učí zcela jiné metodice vývoje – zatímco cyklus uvedení nového modelu je přibližně 5 až 10 let, cyklus vývoje softwaru a AI se počítá v měsících. Dát tohle dohromady a zároveň zajistit perfektní funkčnost není jednoduché. I proto vidíme ve spolupráci softwarových firem a automobilek obrovský potenciál.