AUTOR
Jan Nuc

Mobilní akademie je spíše předávání zkušeností než učení, říká mentor Radek Bien

Třetí ročník Etnetera Mobile Academy úspěšně odstartoval a mentoři i účastníci za sebou mají už dva celodenní workshopy. Letošní Akademie se oproti minulým ročníkům nese v duchu zásadních změn. Jednou z nich je transformace kurzu mobilního vývoje z našich kanceláří na obrazovky počítačů a druhou pak přidání Android fakulty pro milovníky Kotlinu. Do mentorských řad se tak letos mimo jiné postavil i zkušený vývojář Radek Bien. V rozhovoru řekne, jak se mu vyučuje, co považuje prozatím za největší fuck-up a taky to, co bude absolvent Mobilní akademie umět.

Radku, letos je to tvoje první mentorská účast v Mobilní akademii, protože dříve Android fakulta nebyla. Jak se cítíš po dvou vyučovacích dnech?

Před prvním workshopem jsem byl hodně  nervózní a kdyby ses mě zeptal, jestli se budu účastnit nějaké další Akademie, tak bych řekl, že asi ne (smích). Docela jsem se bál toho, jestli budu schopný znalosti dobře předat. Jsme ale v trochu jiné situaci než na běžné škole - studenti se hlásí dobrovolně a jsou vděční za každou informaci. I díky seznamovacímu callu na začátku se nám ještě před prvním workshopem podařilo zbořit bariéru učitel-student. Říkáme si raději mentoři a spíš než učení bych to nazval předáváním zkušeností. S každým workshopem tak obavy mizí.

Čeho ses bál na začátku nejvíc a potvrdily se tvoje obavy? A co je naopak na Mobilní akademii super?

Obával jsem se očekávání studentů a jestli je dokážeme naplnit - jestli dobře zvolíme rychlost, zda dokážeme dobře všechno vysvětlit a tak. Nakonec se tyto obavy nenaplnily a všechno šlape skvěle. Já se navíc považuju za introverta a v prezentování se rozhodně necítím jako ryba ve vodě, což je možná občas trochu videt, ale jsem moc rád, že můžu posunovat svou pomyslnou hranici zase o kousíček dál.

Ostatní mentoři z tvého týmu jsou v tom taky poprvé. Jak fungujete? Střídáte se, máte rozdělená témat?

Každý workshop máme rozdělený podle témat a v těch se střídáme. Na každém workshopu jsme alespoň tři. Jeden vždy prezentuje své téma a další mu dělá spoluprezentujícího a pomáhá hlídat čas a reakce v publiku. Třetí mentor zdánlivě odpočívá, ale ve skutečnosti je stále ve střehu pomoci prezentujícímu. Studenti často pokládají otázky a mentoři tak mohou hned přispěchat na pomoc s odpovědí. No a někdy je trochu jiná formulace od každého z mentorů dost užitečná a může pomoci. Navíc ostatní mentoři mohou individuálně pomáhat jednotlivým studentům s jejich problémem.

Není to samozřejmě jen o mentorech, ale i o studentech. Co všechno musí dělat a jedná se jen o studijní soboty?

Studenti musí plnit i domácí úkoly. To je vlastně vyzkoušení si v další praxi to, o čem jsme mluvili a zkoušeli si na sobotním workshopu. Domácí úkoly staví na znalostech, které získali během vyučování a studenti na nich pracují samostatně. Pak je odevzdají v termínu a během této doby jsme jim k dispozici a mohou nám pokládat dotazy. Snažíme se ale o to, aby spolupracovali mezi sebou, což se i děje. My následně úkoly kontrolujeme a všichni pak dostanou zpětnou vazbu ke svému kódu. Není to ale jen o hodnocení, ale taky o radách, jak to šlo vylepšit a podobně. Na základě feedbacku pak studenti ještě svou aplikaci vylepšují.

Vzpomínáš si na nějaký fuck-up, který jsi musel při vyučování řešit?

Asi bych to nenazval úplně fuck-up, ale když jsme připravovali první workshop, tak jsme si rozplánovali témata na 7 hodin a 55 minut a byli jsme šťastní, jak se krásně vejdeme do plánovaných 8 hodin... Jenže jsme zapomněli připočítat přestávku na oběd a další pauzy… Nakonec jsme ale program upravili za běhu tak, abychom všechno podstatné stihli, takže to dopadlo dobře.

Co bude absolvent Android fakulty na konci kurzu umět? Jak budou vypadat jeho znalosti?

Ideální absolvent Akademie se bude schopný po absolvování kurzu zařadit do týmu vývojářů a být tam platným členem. Je to velmi obecně řečeno a neočekáváme, že by byl schopný vytvořit mobilní aplikaci velkého rozsahu od začátku až do konce. Po boku senior vývojáře k tomu ale postupně dozraje. Důležité je, aby si studenti alespoň částečně osahali všechny aspekty vývoje, aby uměli navrhnout a vytvořit UI, implementovat interakci a navigaci v aplikaci napojit aplikaci na serverové API a zpracovaná data zobrazit na UI vrstvě.

Bude mít i přehled o trendech a architekturách, které se při vývoji aktuálně používají. I když naskočí do stávajícího projektu, měli by být schopni se v něm rychle zorientovat a zapojit do vývoje.

Přečti si taky