Když jsem si zpětně pročítal zápisky z jednotlivých přednášek, došlo mi, jak moc pro mě byla konference přínosná. Zamrzelo mě, že se neobjevil žádný report. Myslím si totiž, že tým Libdesign (i speakeři) si zaslouží velkou pochvalu.
Pozvánka začínala otázkou: Věříte, že na lepších službách záleží?
Ani jsem nečetl dál a rovnou se registroval. Konference by se dala shrnout následujícím citátem.
Je lidskou přirozeností používat mapu. Pokud máte dost odvahy ji nakreslit, ostatní za vámi půjdou.z knihy Kopni do té bedny
Záměrně jsem vybral tři speakery, kteří dle mě mají velkou odvahu mapy kreslit a současně nabourávat staré pořádky.
Ze záznamu se dozvíte, jak vypadá každodenní realita uvádění inovací do praxe z pohledu produktového manažera (na rozboru jedné fotky pracovního místa).
Hodně sleduji Adamův osobní blog i zápisky vývojářů a designérů v barvách LMC s názvem První v Česku.
Stále jsem nemohl uvěřit tomu, jak všechno neuvěřitelně rychle sunou dopředu a dokáží přesně pojmenovat každou změnu. Pochopil jsem to až díky přednášce.
Snažím se mít velice jasno v tom, proč jsem na daném místě, co tam hodlám změnit a jsem si také vědom kritérií, ve kterých z tohoto místa vystoupím.Adam Hazdra
Došlo mi, že pokud člověk zná odpovědi na tyto otázky, osobní i týmová efektivita práce zákonitě vzroste.
Nenechte se zmást, toto pracovní místo je kouzelné. A obsahuje několik zajímavých vychytávek.
A ještě poslední věci, kterou si z přednášky odnáším – přínos retrospektivy.
Předpokládejme, že jste v roli produktového manažera. Musíte předat informace o vaší nové službě/produktu obchodnímu oddělení. Uděláte to pomocí prezentace? Nebo interního workshopu?
Pokud si nejste jisti odpovědí, jste na dobré cestě. Správně si totiž musíte nejprve zodpovědět 5 otázek.
František Dalecký představil instruktážní design – obor na průniku human-centered designu a vzdělávání.
Jedná se o sadu postupů, pomocí kterých designujete vzdělání tak, aby:
Na začátku je důležitý výzkum prostřednictvím následujících 4+1 otázek (nejdříve fialové, jedno v jakém pořadí). Cílem výzkumu je zjistit co nejvíce informací.
1. Jaké (typově) cíle vzdělávání řeší?
Existují základní 3 typy vzdělání (rozšířená verze – Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů):
2. Jaké (konkrétně) cíle chceme naplnit?
Sepíšeme si, co chceme konkrétní lidi naučit. Používáme u toho konkrétní slovesa a podstatná jména. Dá se říct, že to je struktura prezentace, kterou následně stačí jen doplnit.
3. Koho vzděláváme?
Jaké preference má cílová skupina. Uvědomit si, koho vlastně vzděláváme – modelování persony.
4. Kolik máme času?
Nepředávat informací víc, než je možné stihnout. Méně je více.
5. Jak vzděláváme?
Až naposledy řešíme, jak budeme vzdělávat. Udělat si rešerši, jaké nástroje (toolbox) můžeme použít (PowerPoint, mluvené slovo, simulace…).
Každý vzdělavatel by měl mít svůj kufřík nástrojů, metod a formátů, které používá.František Dalecký
Jakmile známe odpovědi na 4+1 otázky výše, vytvoříme koncept. Ten následně obohatíme pomocí brainstormingu. Vznikne prototyp.
Pokud workshop stavíme od nuly, je potřeba prototyp otestovat (ideálně na cílové skupině).
Následně poznatky ze zpětné vazby okamžitě zavést do praxe (upravit prototyp). Iterujte a neustále vše zlepšujte.
Rozhovor, kde se pokládají otevřené otázky se snahou zjistit:
Lektoři jsou experti na dané téma/problematiku. Jejich problémem však je, že často neumí předat tzv. tacitní znalosti. Pomocí tohoto rozhovoru zjistíte to podstatné.
Zaujal vás instruktážní design?
Přednáška Jana Martinka byla neuvěřitelně zábavná. Pokud si chcete zlepšit den, rozhodně si pusťte video.
Věděli jste, že existuje rozdělení lidí v projektu na startovače a dotahovače? Pro dotahovače měl Jan špatnou zprávu.
Problém je, jakým způsobem přemýšlíme nad projekty. Nejedeme z bodu A do bodu B po přímce, ale po kružnici. Zlepšení přijde opakováním (krásně vysvětleno na slidech).
Cyklus – děláte věci opakovaně a pokaždé je to jiné (lepší).
Měření – víte, o čem mluvíte.
Nedotaženost – nikdy to nebude dost dobré, aby nemusel přijít další cyklus, další měření (přijatelná nedotaženost – Kano model)
Praktická rada na závěr. Zamýšlejte se nad svou službou/webem. Přemýšlejte o tom.
Pravidelně se společně styďte nad měřením. Dělejte to jak uvnitř týmu, tak s agenturou, s jinými institucemi, s cílovkou.Jan Martinek
PODÍVEJTE SE NA DALŠÍ VIDEA Z LIBDESIGN 2015
Nebo se registrujte na workshop 22.-23.1.2016